Friday, July 16, 2010

PTD-nak crite sket..

salam..selamat kembali ke blog aku...thank you kerane terus mengunjungi blog eden..hehehe.. Okey entri kali nie berdasarkan tajuk dah tau dah aku nak crite pasal PTD atau Pegawai Tadbir Diplomatik gred M41.. Untuk menjadi seorang PTD teramatlah "senang"..ade beberape peringkat y perlu dilalui sebelum dapat surat lantikan secare kontrak tu.. 1)exam Gred 41 y dimane semua pemohon jawatan gred 41 y memerlukan exam akan berkumpul beramai-ramai dalam satu hari untuk buat exam bertulis nie. exam ini biasanya diadakan pade hari sabtu dan akan dibuat sebanyak 2 kali setiap tahun.. Kalau tak lulus sekali, jangan risau, boleh ambil lagi sekali 6 bulan lepas tu dengan syarat permohonan kita di SPA tu tak tamat tempoh la. Exam ini mengandungi beberapa bahagian: - pengetahuan am - matematik - karangan bm - karangan bi - pemahaman bi dan bm - lastly ujian sahsiah diri selepas exam, kite diberi tempoh lebih urang 1@2 bulan untuk menyemak result exam kite di laman web SPA. 2)PAC setelah lulus exam tadi, korang akn dipanggil untuk assessment atau dikenali jugak sebagai PAC atau pre PAC.. dah name assessment kan..banyak lah care dier nak uji ketahanan mental dan fizikal kite kan..so kat sini berdasarkan PAC y aku baru pergi pade 3 july 2010 ritu..ade beberape aktiviti y akan dilakukan. Mereka y menghadiri PAC ini akn dibahagikan kepade beberapa kumpulan kecil dalam 10-12 orang. Tapi sepanjang aktiviti berlangsung kite bukanlah akan stay dengan kumpulan y same..kumpulan kan diubah untuk setiap aktiviti..owh, untuk pengetahuan pembace, ini adelah PAC kali kedue y aku pernah pergi..kali pertame aku perge dah lebih kurang 1 setngah tahun y lepas dan perjalanan aktivitinye amatlah berbeze kali ini berbanding y aku dah pergi dulu..huhu..ok..teruskan kepada aktiviti kite.. - aktiviti 1 dan 2.. ianye berjalan secare serentak dimane dalam aktiviti 1 kumpulan ini diberikan 3 tajuk dan kite perlu discuss dan cari isi-isi penting ketiga-tiga tajuk ini selame 30minit bersame ahli-ahli yang lain..selepas 30minit, semua peserta diminta untuk keluar dari bilik discussion tue..dan kite akn dipanggil semula ke dalam bilik itu seorang demi seorang secare random untuk buat pembentangan selame 5minit tentang tajuk discussion tadi dan bukan semue tajuk kene buat pembantangan; penal akan memilih satu daripada 3 tajuk itu secara random untuk kite bentangkan..hehe..mencabar tak? ok..sementara aktiviti dalam bilik discussion berjalan antara seorang peserta dengan penal, peserta-peserta y tunggu giliran mereka diluar diberikan aktiviti 2..meaning that kite tak boleh dah discuss 3 tajuk awal tadi diluar sebab kite ade tugasan baru dimane satu artikel diberikan dan kite perlu buat rumusan artikel itu. Akhir sekali selepas semua peserta dah selesai aktiviti 1, kite kene bentangkan rumusan artikel tadi di depan penal secare berkumpulan pulak.. tengok betape mencabarnye PAC nie..hehehe.. - aktiviti 3 dalam jam 2.15ptg selepas makan tengah hari dan solat (p/s: makan kene beli sendiri ye), peserta akn berkumpul semula bersama kumpulan y lain dari dalam aktiviti 1 dan 2..klu jumpe kawan y same tadi kire nasib je la tuh..hehe..ok dalam aktiviti 3, peserta dibawa ke padang..dan diminta duduk dalam satu bulatan dimana semua peserta harus membelakangkan peserta y lain..aktiviti ini dikenali sebagai deria ke6..dier nak test tumpuan dan konsentrasi kite dalam perbincangan nie dengan kite tak menghadap kawan-kawan kite dan juge diganggu oleh bunyi persekitaran y pelbagai..so, perbincangan akan mengambil masa dalam 50minit.. - aktiviti 4.. hehe..disinilah mule kegelabahan aku bile peserta diminta untuk berlari sejauh 2.4km..huahahaha..mampus den..aku dah cakap dah kat member-member y aku kecut perut dan takut sebb aku nie dah lah tak bersenam..n tak suke berlari..takut pancit and pengsan je nanti..hehe..tapi at the end, aku tak percaye y aku mampu berlari sejauh itu dalam mase 10-15minit..kehkehkeh..ok pe..sebab ramai peserte y tergolong dalam golongan aku nie..hehehehe.. -aktiviti 5 nie y siot sket...selepas berehat dari menamatkan larian tadi..tak sampai 30minit pn..peserta dipanggil untuk masuk semula ke dalam kumpulan dari aktiviti 3..and guess what, kite kene wat impromptu speech dalam bahase inggeris tentang ape-ape saje perkataan y kite cabut dari dalam sampul surat keramat itu..dan giliran peserta dipanggil secara random jugak..and most importantly, penal tu panggil nombor aku dulu (p/s:dalam PAC nie kite hanye dipanggil dengan nombor y diberi semase pendaftaran dan nombor itu perlu digantung sepanjang mase dileher kite..hehe)..dah aku orang pertame, dengan gelabah and terkejut beruk, aku pn pergi cabut kertas dari sampul tu dan perkataan y aku dapat ialah "picture"..huahahah..citelah ape-ape je tentang picture y korang nakcrite dalam mase 5minit..hehe..antare perkataan lain y ade ialah chair, table, knife, paper and perkataan y sewaktu dengannye... selesai aktiviti 5 maka berakhirlah sesi pre-PAC selame satu hari ini..dan pulanglah setiap peserta ke rumah masing-masing dangan harapan akn lulus PAC dan dipanngil untuk ke peringkat y seterusnye iaitu INTERVIEW...sekian saja entri aku untuk PTD ini..sebab aku pn tengah tunggu result PAC aku nie..lepas ke tak untuk ke interview PTD pulak..(p/s:sebelum nie aku pn dah ke peringkat interview PTD gak, tapi tak de rezeki, aku tak lepas mase sesi interview..hehehehe..dan kali nie aku cube lagi..) adios kawan-kawan...anything nak tanye just comment atau antu email je eh.. salam sejahtera...wassalam.. aku saje je nak menulis sebab aku rase nak menulis walaupun entri ini tidaklah seberape best sangat..tapi sekadar informasi terkini.. Pade 3 july y lalu, aku telah pergi ke PTD Assessment Center (PAC) di INTAN Wilayah Utara INTURA. Ini adelah PAC kali kedue y aku dah pergi setelah kali terakhir hampir due tahun y lepas dimane aku hanye sampai ke peringkat interview dan di interview lah aku kantoi..klu tak kantoi aku dah tak ade kat UTP nie kot agaknye..hehe..ade hikmahnye aku tak dapat PTD kot..

No comments: